
Belarus
 Capital: Minsk
 Population: 9.7 million
 GNI/capita: US$10,750

The data above was provided by The World Bank, World Bank Indicators 2009.

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

 19
99

–2
00

0

20
01

20
02

20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

 

20
08

 

20
09

 

Electoral Process 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75

Civil Society 6.00 6.50 6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25

Independent Media 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Governance* 6.25 6.25 6.50 6.50 6.50 n/a n/a n/a n/a n/a

National Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75

Local Democratic 
Governance n/a n/a n/a n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75

Judicial Framework 
and Independence 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Corruption 5.25 5.25 5.25 5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00

Democracy Score 6.25 6.38 6.38 6.46 6.54 6.64 6.71 6.68 6.71 6.57

* Starting with the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic 
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these 
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author(s) of this 
report. The opinions expressed in this report are those of the author(s). The ratings are based on a scale of 1 to 
7, with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an 
average of ratings for the categories tracked in a given year.

by Vitali Silitski



 Nations in Transit 2009106

Executive Summary

Following a brief period of relative democracy after gaining independence 
in 1991, the Republic of Belarus moved toward a form of post-Soviet 
authoritarianism with the election of Alyaksandr Lukashenka as president. 

Chosen in 1994 on a populist platform, he quickly set out to reverse democratic 
changes, consolidate power in the hands of the president, suppress the opposition, 
destroy independent media, manipulate the electoral process, and reestablish 
pervasive controls on daily life. By 1996, he had established a firm political grip 
over the country. The relative success of Lukashenka’s economic policy—which 
was based on heavy subsidies of raw materials by Russia—enabled a degree of 
social cohesion and stability that forestalled any effective opposition. Lukashenka’s 
prophylactic measures to combat the tide of colored revolutions that swept the 
former USSR in the mid-2000s ensured his smooth reelection in 2001 and 2006. 
In 2004, a constitutional referendum removed any term limits and effectively 
sanctioned his perpetual rule.

This once impregnable position began to slowly erode following the Belarus-
Russia gas conflict of 2006–2007, when rising energy prices from Moscow forced 
Lukashenka to search for new solutions to the long-term goal of infinite political 
survival. Hence, the Belarusian authorities authorized a modest economic reform 
program that included tax reform, deregulation of certain sectors of the economy, 
cessation of social privileges, some privatization, and the active wooing of foreign 
direct investment. New economic policies also dictated certain shifts in the 
geopolitical orientation of the capital, Minsk, as Lukashenka could no longer count 
on Moscow’s unwavering support. Thus, the authorities made attempts to normalize 
relations with the West and engage in dialogue with the European Union (EU) and 
the United States. Nevertheless, Lukashenka made it clear that this dialogue did not 
mean he would change his domestic policies or authorize political liberalization. 
Effectively, he offered some illusion of geopolitical balancing between the West 
and Russia in exchange for tolerance of his regime by the West. At the same time, 
Lukashenka’s major foreign policy objective remained securing Russia’s support, 
using ties with the West as a blackmailing tool to secure economic privileges and 
political patronage from the Kremlin under the threat of “going West.”

The release of most political prisoners in February 2008 led to a dialogue with 
the EU on thawing relations, even though the releases were followed by a new round 
of political repression. Toward the United States, however, the government engaged 
in a diplomatic war over sanctions that had been introduced against the oil and 
chemical concern Belneftekhim, leading to the departure of the U.S. ambassador 
and most embassy staff. The parliamentary elections in September 2008 were 



  Belarus 107

set forth by both the EU and the United States as a benchmark for normalizing 
relations with Minsk. Although no changes were made in the government’s 
manipulation of the vote and no opposition members were elected, the EU decided 
to suspend visa sanctions against the head of the Central Election Commission 
and all but six members of the regime who were implicated in the kidnapping of 
an opposition leader in 1999. The political bargaining between Lukashenka and 
the West in the run-up to the elections did result in the release of three political 
prisoners, including the most famous, Belarusian Social Democratic Party leader 
Alyaksandr Kazulin.

National Democratic Governance. The release of several political prisoners 
in February and the freeing of Alyaksandr Kazulin, Andrej Kim, and Sergei 
Parsyukevich in August 2008 brought the Belarusian authorities into compliance 
with one of 12 EU demands for internal political liberalization and raised hopes for 
further progress in softening the political climate. The removal of some of the most 
odious operatives of the regime’s power bloc, such as Security Council head Viktar 
Sheiman and the notorious commander of the riot police, Dzmitry Paulichenka, 
also indicated that the regime was undergoing internal changes and abandoning 
hard-line practices in order to ensure its dealings with Europe and the United States. 
Nevertheless, the government took a stop-and-go approach, resuming harassment 
of opponents each time its relations with the West took a turn for the worse. Brutal 
dispersion of an opposition demonstration on March 25, attacks on independent 
journalists on March 27, harassment of opposition activists in the aftermath of 
the terrorist attack in Minsk on July 4, and, above all, failure by the authorities 
to respect democratic standards proved that democratization of Belarus remains a 
distant prospect. Nevertheless, the halfhearted liberalization of the political climate, 
release of political prisoners, and first steps by the authorities to engage in a dialogue 
with civil society all warrant an improvement of Belarus’ rating for national democratic 
governance from 7.00 to 6.75.

Electoral Process. The parliamentary elections on September 30, 2008, were 
set by the EU (and the United States) as a benchmark for normalizing relations 
with Belarus and a pre-condition for further dialogue. Overall, according to the 
preliminary judgment of the observer mission sponsored by the Organization 
for Security and Cooperation in Europe (OSCE), the elections, in spite of 
improvements, “ultimately fell short of OSCE commitments for democratic 
elections.” No opposition candidate was elected, and all 110 places in the House 
of Representatives were elected in the first round, and all pro-government. The 
election was marred by the harassment of leading opposition candidates and a virtual 
absence of election coverage in the most important state media. The authorities 
failed to change the routine for early voting, considered to be particularly vulnerable 
to fraud, and largely failed to grant election observers an opportunity to monitor 
the vote count. Although no progress was achieved in improving key election practices 
and ensuring meaningful political competition, an improvement in the overall political 



 Nations in Transit 2009108

atmosphere during the 2008 election campaign warrants a slight improvement in the 
electoral process rating from 7.00 to 6.75.

Civil Society. Belarusian authorities abstained from enacting article 193-1 of 
the criminal code prosecuting unauthorized civil society activities. For the first 
time in years, representatives of the authorities engaged in open discussions with 
opposition and civil society activists. Nevertheless, the legal ground for repression 
remained fully in place, and the authorities continued to deny registration to the 
independent-minded civil society groups, political parties, etc. As a result of these  
small steps forward, Belarus’ rating for civil society improves slightly from 6.50 to 6.25.

Independent Media. A new media law adopted by the Parliament in August 2008 
effectively banned independent journalists from working on foreign broadcast 
media without official accreditation. Journalists working on EU-based radio and 
TV stations broadcasting in Belarus were subjected to continuous harassment, 
including the mass public attacks on March 27, 2008. On a positive note, the 
authorities abstained from enacting measures to control the Internet that were 
discussed throughout the year, returned some independent publications to the state 
distribution networks, and engaged in dialogue with representatives of independent 
media. Belarus’ rating for independent media remains unchanged at 6.75.

Local Democratic Governance. Participants in protests against the construction 
of a chemical plant in Druzhny village near Minsk were harassed and threatened 
by local administrations. Local opposition activists faced firings and lockups in 
the run-up to key political events in the localities, such as elections or visits by top 
officials. Belarus’ rating for local democratic governance remains unchanged at 6.75.

Judicial Framework and Independence. The prosecution of participants in 
the entrepreneurs’ protests in January was conducted with multiple procedural 
violations and ignored proof of innocence by the court, according to human rights 
defenders. Opposition activists continued to be discriminated against at work and 
places of study. Police arbitrarily targeted opposition activists in the investigation 
of the terrorist attack on July 4, 2008, in the center of Minsk, although detainees 
were kept within the limits established by law and were not harassed in detention. 
Belarus’ rating for judicial framework and independence remains unchanged at 6.75.

Corruption. Belarus continued to make considerable progress in removing excessive 
business regulations, according to a World Bank study. Nevertheless, problems of 
excessive regulation and discretionary decision-making power in the hands of state 
officials continue to affect the operations of the government and its relations with 
economic entities. President Lukashenka’s revelations of corruption in top security 
bodies in November 2008 highlighted the extent to which the problem continues 
to plague the state in spite of a series of anticorruption crusades undertaken by 



  Belarus 109

Lukashenka throughout his rule. Owing to deregulation and improvements in business 
practices and governance, Belarus’ rating for corruption improves from 6.25 to 6.00. 

Outlook for 2009. Balancing between Russia and the West and dealing with the 
impact of the world financial crisis will underscore internal political dynamics in 
Belarus in 2009. Belarus-EU relations and the fate of suspended visa sanctions 
will depend on the ability of the EU to come up with a set of clear benchmarks 
before April 2009 on which political progress in Belarus will be measured. The slow 
Westward movement of the Lukashenka regime may be interrupted by fears that 
it could disorganize the internal coherence of the system, as well as by incentives 
the Kremlin may offer to keep Belarus firmly in its geopolitical orbit. Nevertheless, 
the regime is almost doomed to continue with economic liberalization, which will 
reframe Belarusian relations with the external world and trigger the erosion of the 
“old” Lukashenka regime grounded in a Soviet-style economy, populism, and pro-
Russian orientation. It remains to be seen whether the system will reequilibrate into 
a “new,” relatively liberalized, more market-based regime or whether economic and 
social tensions will open a space for genuine political change.
 



 Nations in Transit 2009110

Main Report
National Democratic Governance
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

n/a n/a n/a n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75

Since the 1996 referendum, the system of government in Belarus has been based 
on the principle of unlimited presidential autonomy. The president is endowed 
with vast prerogatives, including unlimited control over the executive branch, 
local administrations, security apparatus, and, de facto, the legislature. No parlia-
mentary approval is necessary to appoint government members except for the 
prime minister, and the Parliament faces dissolution if it twice fails to approve 
the candidacy presented by the president. The president appoints and can fire at 
any moment heads of all regional and local administrations, all judges (except for 
the chairman of the Supreme Court), half of the Constitutional Court, half of the 
Central Election Commission (CEC), and 8 out of 64 members of the Council of 
the Republic, the upper house of the National Assembly. The Constitution de facto 
endows the president with legislative powers granting him the right to issue decrees 
that, according to the Constitution, overrule laws adopted by the Parliament in case 
of a conflict of regulations. The constitutional referendum of 2004 removed the last 
check on presidential powers by waiving term limits on the presidency. This opened 
an opportunity for Alyaksandr Lukashenka’s lifelong presidency. 

The National Assembly is a largely ceremonial body whose primary business is 
to rubber-stamp presidential decrees and legislation prepared by the government. 
The House of Representatives, whose four-year term expired in October 2008, 
enacted only four bills that originated in the Parliament itself. Most legislative 
proposals are drafted at the National Center for Legislative Activities, which is 
subordinated to the presidency. Out of the four successive compositions of the 
House of Representatives elected or appointed since the adoption of the 1996 
Constitution, none has had a party-based structure, and only the second House 
(2000–2004) featured any noticeable representation by the opposition. 

The most recent presidential elections were conducted on March 19, 2008, 
and resulted in the reelection of Alyaksandr Lukashenka for a third term in office. 
The official declaration that Lukashenka took 83 percent of the votes was met 
with disbelief by the opposition and Western observers. Post-election protests 
occurred for a week despite a massive campaign of intimidation, arrests, and attacks 
on opposition activists, becoming the largest act of civil resistance in a decade. 
However, the protests failed to make an impression on a larger audience that 
appeared to be genuinely supportive of Lukashenka, although not in the numbers 
claimed by official propaganda. The opposition’s defeat in the presidential elections 
and its subsequent failure to devise a meaningful political strategy took a heavy toll 



  Belarus 111

on the morale of democracy activists, many of whom either withdrew from politics 
or, particularly young people expelled from universities, left the country.

The most recent parliamentary elections were conducted on September 
28, 2008, and, according to observers from the Organization for Security and 
Cooperation in Europe (OSCE) Office for Democratic Institutions and Human 
Rights (ODIHR), failed to comply with its criteria for free and democratic elections 
and Belarus’ international commitments. Elections ended in the first round in all 
110 constituencies, and all members of Parliament (MPs) elected were supporters 
of the government. Most international observers, however, noticed some 
improvements in the electoral process and an overall relaxation of the political 
climate compared with the previous election, which was carried out in a highly 
restrictive atmosphere that coincided with the pivotal constitutional referendum on 
removing term limits. The parliamentary campaign of 2008 was carried out with 
fewer attacks on democracy activists and opposition candidates, and the opposition 
had slightly better opportunities to present views to the public through the state-
controlled media.

This modest relaxation was a consequence of a complicated foreign policy 
game undertaken by the Lukashenka regime in the run-up to the elections, which 
were set up by the European Union (EU) and the United States as a criterion for 
normalization of relations with Belarus and the end of its international isolation. 
Yet dialogue and engagement with the West were not on a smooth track throughout 
2008. On March 6, the same day Minsk approved the arrival of the European 
Commission delegation in Belarus, the U.S. government expanded sanctions against 
Belarus’s chief operator in the energy trade, Belneftekhim. A subsequent diplomatic 
war resulted in the near expulsion of the U.S. embassy from Minsk. Even though 
the parliamentary elections failed to comply with minimum democratic standards, 
in October the EU suspended visa sanctions against most Belarusian officials for six 
months and endorsed dialogue with Belarusian authorities on matters of technical 
cooperation. The ultimate dropping of the sanctions is contingent on Belarus’ 
compliance with EU demands for media liberalization, electoral reform, elimination 
of punishments for unauthorized civic activism, and cessation of repression against 
government opponents. 

A modest success in easing political repression and extending the space for 
independent opinion proved that Belarusian authorities can no longer ignore the 
West altogether, while the Kremlin is increasingly assertive and unpredictable. The 
West may find new tools for leveraging Lukashenka amid the unwinding worldwide 
financial crisis, which could create serious economic problems for Belarus in 2009. 
Already in 2008, the country recorded a heavy deficit of almost US$8 billion that 
could trigger dramatic devaluation in the near future. Belarus managed to obtain a 
US$2 billion stabilization loan from Russia in November 2008, but this loan is tied 
to the demand to move closer to the introduction of a single currency, something 
that Belarusian authorities are keen to avoid. The authorities also succeeded in 
obtaining a stabilization loan from the International Monetary Fund (IMF) in 
exchange for promises to carry out substantial and highly unpopular economic 



 Nations in Transit 2009112

reforms, confirming the struggle of Belarusian authorities to emancipate themselves 
from the Kremlin’s absolute control. At the same time, the approval of the IMF 
loan sent signs that the West was preparing to engage with Russia in a geopolitical 
competition over Belarus, marking an overall opening in the space for change and 
transformation in Belarus. 

Since 1996, economic expansion has been key to pacifying the Belarusian 
society and nudging it toward the acceptance of authoritarian rule. At the same 
time, as economic expansion creates new social expectations, the regime has 
been pushed toward economic liberalization as the old Soviet-style model fails to 
generate the same rates of growth. The economic changes slowly but steadily take 
the Lukashenka regime out of its equilibrium. Even as the West has yet to find 
an effective leverage for dealing with Belarus, the need for engagement prompted 
the regime to somewhat relax political repression in 2007–2008. The release of 
several political prisoners in February 2008 and the freeing of Alyaksandr Kazulin, 
Andrej Kim, and Sergei Parsyukevich in August brought the Belarusian authorities 
into compliance with one of 12 EU demands for internal political liberalization 
and raised hopes for further progress in softening the political climate. The policy 
changes, however, have threatened to enhance social tensions, especially with the 
strata that traditionally supported Lukashenka and had the most to lose from the 
dismantling of the social safety net. 

The dismissal of Security Council head Viktar Sheiman and Henadz Padabied 
and Dzmitry Paulichenka, notorious commanders of the riot police, may indicate 
that the hard-line faction in Lukashenka’s entourage is indeed on the retreat and 
the regime is clearing the way toward more accommodating relations with the 
West. In November, Lukashenka cleansed the Interior Ministry apparatus, the 
staff of the Office of the Prosecutor, and top courts, announcing that these high-
ranking officials were involved in illegal real estate deals around Minsk. Many of the 
designated officials were involved in the repression of political activists and business 
elite, and their dismissal contravened Lukashenka’s customary policies of placing 
and promoting officials compromised by the abuse of office. 

Electoral Process
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75

The consolidation of absolute presidential rule in Belarus eliminates the possibility 
for meaningful electoral contestation. The country’s electoral code does not 
guarantee election commissions with multiparty representation and independence, 
fails to ensure equal campaigning opportunities for candidates representing the 
government and the opposition, and fails to provide sufficient transparency of 
the vote count or uniform appeals for the decisions of election commissions. The 



  Belarus 113

CEC, appointed jointly by the president and the Council of the Republic for a 
five-year term, is not an impartial body. Instead, it ensures that electoral legislation 
is interpreted to the advantage of candidates nominated by the government, while 
the head of the commission frequently issues political statements supporting the 
policies of the president and denigrating the opposition.

The presidential elections held on March 19, 2008, were accompanied by 
widespread violence, intimidation, and government repression. Official election 
results granted an overwhelming victory (83 percent) to Alyaksandr Lukashenka, 
compared with 6 percent for United Democratic Forces (UDF) leader Alyaksandr 
Milinkevich, 4 percent for pro-presidential leader Siarhej Hajdukevich, and 
2 percent for Belarusian Social Democratic Party leader Alyaksandr Kazulin.1 
Independent observers accused the government of fraud, and hundreds of protesters 
who demanded a rerun of the elections were arrested or beaten by the police. 
Kazulin was arrested and sentenced to five and a half years in jail for organizing 
mass disorders in the aftermath of the elections. He was granted early release in 
August 2008 after the Belarusian government found it necessary to move closer to 
the West in the wake of the conflict in Georgia. In the most recent local elections, 
held on January 14, 2007, only a few dozen opposition members were elected 
into over 21,000 local council seats in a campaign characterized by public apathy, 
government restriction, and the opposition’s near lack of purpose and interest.2

Expectations that the 2008 parliamentary elections would be a landmark event 
leading toward political liberalization were based on the official discourse stressing 
the necessity of democratic and transparent elections. President Lukashenka 
repeated throughout the year that the elections would be carried out in the most 
transparent manner and “at the supreme European level” and promised that Belarus 
would “show to both the West and Russia how the elections have to be carried out.”3 
Likewise, CEC head Lidiya Yermoshina explicitly declared that she would “work 
to achieve international recognition of the elections.”4 Declarations by President 
Lukashenka that several opposition members would be admitted to the Parliament 
appeared to be an invitation to the EU to come to the bargaining table.

The authorities made some low-cost, cosmetic changes to the election process. 
For example, observers from the ODIHR were allowed during the elections, in 
contrast with the Kremlin, which turned down the observer mission for the most 
recent presidential and parliamentary elections in Russia. Additional changes, such 
as Yermoshina’s invitation to members of political parties to observe the CEC or 
the inclusion of some opposition members on the constituency-level electoral 
commissions, did not change the overall rules of the political game in Belarus but 
did create good publicity for the political elite. 

At the same time, the authorities showed early signs that the new style would 
not be followed by much change in substance. Thus, attacks on government 
opponents began almost at the moment the election campaign was announced. 
President Lukashenka himself directed the attack against the opposition by 
instructing officials to check the financial records of opponents running for office. 
The authorities included 38 opposition representatives on the constituency-level 



 Nations in Transit 2009114

electoral commissions, satisfying 28 percent of petitions from the opposition.5 
However, when it came to precinct-level commissions, which actually count the 
votes, only 47 opposition representatives were included.6 Given the total number 
of 6,000 election commissions, opposition representatives could observe the vote 
count at only 1 out of 150 precinct commissions. The CEC denied that it had 
anything to do with the composition of the commissions, but its representatives 
“regretted” that the local authorities chose to discriminate against the opposition.7

As the Belarusian opposition approached the parliamentary elections, it 
struggled with the apathy and disappointment of its own rank-and-file activists, 
many of whom had lost hope that political change was possible. Throughout 2008, 
the opposition consistently failed to mobilize supporters on the streets. The largest 
rallies in Minsk rarely attracted more than 2,000 participants, and opposition 
protests continued to be brutally dispersed by the police. For example, around 70 
persons were arrested, beaten, and sentenced on March 25, when police dispersed 
the Independence Day demonstration in Minsk. The largest protests of the year, 
including those over the construction of a chemical plant in Druzhny village near 
Minsk, were carried out by civil society, interest groups, or spontaneous citizen 
initiatives. Protest organizers often explicitly warned the opposition to stay away, 
hoping to prove that the protests were of a purely economic nature, thus trying to 
push their case with the government without fear of a crackdown.8

The main issue for the opposition during the 2008 parliamentary elections 
appeared to be the dialogue between the West and Lukashenka. For segments of the 
opposition, including the Belarusian Popular Front (BPF), Young Front movement, 
and Charter-97 human rights group, the very idea of such a dialogue was a sign 
that the West was giving up on democratic forces in Belarus. These groups called 
for a boycott of the elections, but the call was rejected by the UDF, and the BPF 
eventually allowed its candidates to run. Many opposition candidates from the BPF 
and other parties, however, withdrew in protest of unfair election practices. Early 
voting, a procedure long criticized by the opposition as a tool for fixing elections, 
proceeded according to the customary schedule. A total of 24 percent of voters 
participated in early voting, many mobilized by local administrations. While voting 
on election day proceeded without major disturbance, most observers noted that 
the vote count proceeded according to the old scheme, where election commission 
members stand with their backs to observers, who are required to stand at least 
several meters away. 

Within hours after closing the polls, the CEC declared 76.7 percent turnout 
and valid elections in all 110 constituencies, with all MPs elected in the first round 
and no opposition representation in the Parliament.9 Nearly all winning candidates 
received a uniform percentage of votes at 65–70 percent regardless of locality. Most 
opposition candidates received 10–15 percent of the vote, with a maximum of 
33 percent. Both President Lukashenka and CEC head Yermoshina declared that 
the result reflected the society’s deep distrust of the opposition, an opinion partly 
shared by many independent observers. The elections produced the most sterilized 
and controlled Parliament in the last 18 years, lacking any opposition members. 



  Belarus 115

The opposition cried foul and claimed that it received a much higher share of 
votes. Indeed, wherever observation was possible, the figures varied dramatically. 
Nevertheless, there was no public outcry about the vote fraud, partly because, 
according to independent sociologists, the public has grown accustomed to 
falsifications and does not see vote fraud as an extraordinary event. In the larger 
sense, the opposition still faces severe problems in connecting to the society. 
According to a poll released by the Independent Institute for Socio-Economic and 
Political Studies, while about 52 percent of Belarusians want political and social 
changes in the country, about 51 percent still trust the president and 43 percent 
intended to vote for representatives of the government, whereas only 19 percent 
intended to vote for the opposition.10 

International observers from the OSCE concluded that the parliamentary 
elections in Belarus ultimately fell short of OSCE commitments, despite some 
“minor improvements.” The EU maintained its general direction toward normalizing 
relations with Belarus, and scores of European officials called for continuing 
the dialogue with Minsk.11 The EU decision to renew dialogue with Belarusian 
authorities, even while the latter failed to comply with demands for free and fair 
elections, was viewed by some critics as a face-saving exercise over the failure of the 
overall policy to engage with President Lukashenka. At the same time, the push for 
engagement reflected the diminishing hope that a bottom-up change is possible in 
Belarus. 

Civil Society
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

6.00 6.50 6.25 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25

Civil society in Belarus continues to operate in a hostile legal environment aimed 
at delegitimizing and even criminalizing most forms of independent civic 
activity. Several articles of the criminal code impose heavy penalties for running 
nongovernmental organizations (NGOs) without official registration or for engaging 
in activities that can be interpreted by the authorities as incitement of mass disorders 
or defaming the country in the international arena. Although there was a reduction 
of repression against the NGO sector in 2008 due to the overall softening of the 
political climate, this failed to bring forth institutional changes or remove the 
instruments available for restarting attacks on civil society at any given moment. 

According to the Ministry of Justice, there were 2,255 public associations 
(235 international, 722 nationwide, and 1,298 local), 36 trade unions, and 64 
foundations registered in Belarus as of January 1, 2008. The ministry also registered 
over 14,000 local branches of public associations and 22,000 local trade union 
chapters. The ministry registered 69 new public associations and over 7,500 new 
local branches of NGOs during the year but also reported that registration was 



 Nations in Transit 2009116

rejected for at least 6 NGOs, mostly for improper filing of registration documents. 
Movement for Freedom, a human rights public association and de facto political 
grouping of Alyaksandr Milinkevich, registered successfully in December after 
three previous denials. 

There were no liquidations of NGOs by the courts in 2008, nor was any 
individual imprisoned under Article 193-1 of the criminal code, which provides 
punishment of up to three years in jail for running or participating in an unregistered 
NGO. However, Kacia Salaujeva of the Young Front was prosecuted under the 
article in April and fined approximately US$800. In August, Amnesty International 
launched an international campaign to abolish Article 193-1, and the EU made the 
abolition of criminal punishments for running unregistered NGOs one of its key 
benchmarks for normalization of relations with Belarus. The leader of the Young 
Front, Zmicier Dashkevich, who was sentenced to one and a half years in jail in 
2006 for running an unregistered NGO, was released in early 2008. Members of 
youth political movements and unregistered NGOs, particularly the Young Front, 
were subject to attacks and harassment in 2008, although with lowered intensity. 
Some youth activists were expelled from universities and immediately drafted into 
the army, while others were banned from traveling abroad, although police revoked 
these improperly authorized decisions and apologized.

Government-sponsored NGOs include the Belarusian Republican Union of 
Youth (a replica of the Soviet-era Komsomol) and the sociopolitical movement 
Belaya Rus, whose creation in 2007 was viewed by some as a sign that Lukashenka 
might soon organize his own political party. Belaya Rus, albeit enjoying state 
privileges and mandatory membership for many state employees, appeared to be 
more of a bureaucratic initiative aimed at granting greater political clout to regional 
elites than a genuine presidential movement. Lukashenka himself lambasted Belaya 
Rus in April for Communist Party-style bureaucratization, also signaling his un-
willingness to delegate power by turning a pro-regime group into an official party.

During 2008, Belarusian civil society found itself engaged in a deep 
organizational, ideological, and identity crisis. On the one hand, it is affected by 
the aftermath of years of political repression that cleansed the social and political 
landscape and led thousands of citizens to cease active participation in independent 
life or, in the case of many youngsters, to leave the country altogether. On the 
other hand, the civic sector has been hurt by a depoliticization of the society, which 
appears to be trading relative prosperity and security for political loyalty. As a result, 
independent civic and political activity is restricted to a narrow circle of increasingly 
marginalized activists with extreme political or religious views. The Young Front, 
Belarus’ oldest antigovernment youth group, neared a breakup in October over 
Christian fanaticism among its ranks. Early in the year, the group made waves in the 
media owing to the aggressively homophobic rhetoric of its leader, who complained 
about the participation of gay groups in the Chernobyl rally. 

Nongovernmental actors are challenged to find attractive messages that propose 
a positive agenda for change, as the value-based opposition fails to attract much 
attention among the increasingly pragmatic and depoliticized public. Many regional 



  Belarus 117

NGOs have tended to drop the long-standing aspirations for “regime change” and 
are refocusing their activities on practical issues of daily life. NGO campaigns that 
gained visibility in 2008 were the antinuclear coalition protest of the construction 
of a nuclear power plant in Belarus and the cultural campaign Budzma (Let Us Be), 
which focused on the nonpoliticized promotion of Belarusian history, culture, and 
arts among the general public. 

Channels and platforms for communication and cooperation between civil 
society and the government are severely underdeveloped in Belarus owing to implicit 
bans on contacts with unauthorized NGOs and the underground mentality of 
segments of civil society. One such channel is the Minsk Forum, organized annually 
by the German-Belarusian Society in cooperation with authorities. The appearance 
of presidential administration head Uladzimir Makey at the Minsk Forum in 
November 2008 and his engagement in an open dialogue with representatives of 
opposition NGOs was treated by the local press as a mini-sensation. The authorities 
somewhat relaxed travel bans for international civil society representatives in 2008, 
as demonstrated by their attendance at the forum. Another example of externally 
sponsored dialogue between civil society and the government was the media freedom 
seminar conducted under the auspices of the OSCE in Minsk in November, where 
authorities pledged to abstain from regulating the Internet.

The government continued in 2008 to restrict the activities of independent 
trade unions. For example, local branches of the Trade Union of Radioelectronic 
Industry Workers were routinely denied registration. Official trade unions refused 
to defend Leanid Autokhou, a BPF activist from Haradok, when he was fired from 
a local housing maintenance facility in May. A union representative declared that 
Autukhou was automatically expelled from the trade union when his dismissal was 
announced.12

Independent Media
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

In 2008, Belarus ranked 188th out of 195 surveyed countries in the Freedom 
House Global Press Freedom index, trailing Cuba, Turkmenistan, and North 
Korea. As of March 1, 2008, there were 1,254 periodicals registered in Belarus, 
including 692 newspapers, 522 magazines, and 25 bulletins. Out of this number, 
393 registered periodicals are state owned and 861 are nonstate owned. The private 
press is predominantly entertainment and advertisement oriented. According to 
the Belarusian Association of Journalists, only 30 nonstate periodicals cover mostly 
sociopolitical issues. Only 370 periodicals are published fully or partly in Belarusian, 
even though the Constitution grants the language official status equal to Russian. 

The state press is heavily subsidized from the budget, and subscription to certain 
government periodicals is compulsory for government offices and enterprises and can 



 Nations in Transit 2009118

be imposed on public sector employees. The state press combines pro-government 
propaganda with pop culture entertainment and secures sales with monopoly rights 
on certain publications, such as TV broadcast schedules. State publications do 
not offer alternative views and are generally off-limits to the opposition, except 
when the programs of election candidates must be published. However, the largest 
state periodical, SB-Belarus Segonya, showed a tendency to offer some independent 
opinion by hosting roundtables with representatives of civil society on controversial 
issues such as Belarus-EU relations. This is atypical for the usually monolithic 
pro-Lukashenka press. In another unprecedented move, representatives of the 
independent Belarusian Association of Journalists discussed media freedom with 
the head of the ideology department of the presidential administration, Usevalad 
Jancheuski, in November 2008.

Nongovernmental publications are discriminated against through paper 
pricing and access to state subscription and distribution facilities. The Belarusian 
authorities made promises in November, in an attempt to show progress during a 
six-month “trial period” given by the EU, to return some opposition periodicals 
such as Narodnaja Volja and Nasha Niva to state subscription and circulation. 
Other independent newspapers, Novy Chas, Tovarishch, and Intex-Press, appealed 
to the authorities to be included in catalogs and the distribution network, but their 
requests were denied. In all, eleven independent publications remained out of the 
state subscription and distribution networks at the end of 2008. 

On February 8, 2008, a presidential decree was signed mandating that 
journalism majors at state universities submit to a pre-screening interview to 
determine their competence. Experts believe this places a barrier to opposition-
minded youth. Indeed, interviews conducted at Belarusian State University in the 
spring resulted in the disqualification of five applicants out of several thousand, 
including Youth of the BPF leader Franak Viachorka, who was expelled from the 
university in January and later tried to reenroll. 

On March 27, police raided the offices and apartments of independent 
journalists working on EU-sponsored media projects, such as European Radio for 
Belarus, BelSat, and Radio Racyja. Dozens of journalists were harassed and briefly 
detained, while police confiscated equipment and computers. The Belarusian 
Association of Journalists protested the actions, and most equipment was returned 
by August. Journalists of externally operated media who applied for accreditation in 
2008 were rejected, and some were told they would be allowed to reapply in a year. 
Additionally, Eduard Melnikau, coordinator of BelSat satellite TV, was summoned 
to the KGB office on May 13 for interrogation as a witness in a criminal case 
launched in 2005 related to online political cartoons. 

In June 2008, the House of Representatives passed the Law on Mass Media. 
The president signed the law in August, and it was scheduled to come into force 
in February 2009. The new law bans journalists from working for foreign media 
without official accreditation, a measure targeted against EU-sponsored broadcast 
media. The law also extended the range of reasons for which a newspaper or other 
medium may be warned, providing the possibility to close down media on the first 



  Belarus 119

warning. On a positive note, the new law dropped some of the most odious measures 
contained in the initial draft, such as the requirement that media reregister with 
every change of address. The law abstained from demanding that Internet versions 
of printed publications be registered and declared that registration of Internet 
media should be voluntary. The law foresees reregistration of all mass media in 
2009, although the government assured that reregistration would be considered on 
the principle of declaration and not approval. The EU commissioner for external 
relations, Benita Ferrero-Waldner, strongly condemned the adoption of the new 
law, claiming that it would further reduce freedom of speech in Belarus.

Independent journalists face discrimination in access to information. The 
authorities announced in October the possible introduction of a special ID for 
journalists representing state media. Such IDs could be used to expel independent 
journalists from major events related to state institutions.

Journalists also continued to be harassed by the authorities in 2008. Alexander 
Sdvizhkov, former editor of the outlawed newspaper Zhoda, was arrested in 
November in connection with the publication of caricatures of the Prophet 
Muhammad from February 2006 but was granted early release in February 2008. 
The Law on Combating Extremism, enacted in 2007, was applied in 2008 against 
the independent press. Police arbitrarily confiscated periodicals and books from 
democracy activists trying to cross the borders, demanding their recognition as 
“extremist literature.” 

As of June 1, 2008, there were 156 registered radio and 65 TV outlets in Belarus, 
out of which 164 were state owned and 57 private.13 There are 4 nationwide TV 
channels, all state owned. According to independent monitors, the official media 
largely ignored the parliamentary election campaign, as election coverage was 
limited to reports about the country’s achievements over the past four years, not 
candidates’ platforms and views.14 Opposition candidates were allowed coverage in 
official media, but mostly those outlets with a minimal audience. Some candidates 
were denied the opportunity to present their programs on technical grounds. 
Belarusian-language programs on official TV and radio amount to only 5 percent 
of total content. There are nine information agencies operating in Belarus. 

The number of broadband Internet users in Belarus was approximately 170,000 
in 2008.15 Owing to the state monopoly, high-speed Internet is overpriced in 
Belarus compared with costs in neighboring countries. The Belarusian segment of 
LiveJournal.com, one of the Web’s most popular blogging resources, is 13th largest 
in the world, with over 22,000 registered blogs originating from Belarus. Most 
independent print media have online versions, and some, such as Salidarnasc and 
Nasha Niva, made the successful transition to the Internet after their publications 
were kicked out of the state distribution services. The Internet increasingly serves 
as a tool of grassroots organizing and political discussion, sometimes replacing real-
life activism for online users. At the same time, it is used by government groups to 
launch defamation campaigns against opposition activists. 

Authorities sent conflicting signals in 2008 regarding Internet censorship. 
On the one hand, Deputy Minister of Information Ludmila Ananich hinted 



 Nations in Transit 2009120

throughout the year that the government may adopt the “Chinese model”16 of 
regulation, implying content filtering and firewalling unwanted sites. On the other 
hand, authorities, including the newly appointed head of the ideology department 
of the presidential administration, Usevalad Jancheuski, insisted that the Internet 
will remain a “free zone.”17

Local Democratic Governance
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

n/a n/a n/a n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75

Local governments in Belarus are consolidated within the presidential vertical of 
power. By law, heads of regional administrations are appointed by and responsible 
to the president. Popularly elected local councils have no control over the executive 
bodies. Nearly 1,700 local governments exist, subdivided into three levels: regional 
(voblasc), district (raion), and village or (in urban areas) township. The Constitution 
establishes that local councils have the exclusive right to adopt regional programs in 
social and economic development, establish local taxes and adopt budgets, manage 
communal property within limits proclaimed by the law, and call local referendums. 
Nevertheless, as the central budget absorbs nearly 70 percent of the consolidated 
national budget, local authorities are largely deprived of independent sources of 
financing. 

The last local elections held on January 14, 2007, reduced to a bare minimum 
the already minuscule representation of the opposition on local councils. Out of 
23,000 elected officials, only 20 opposition representatives won seats in the councils 
at all levels. In spite of the high turnout, the elections raised little public discussion 
about pressing local issues. 

Local governments implement many of the repressive policies of the central 
government, including harassment of democracy activists and local free press. 
During the 2008 parliamentary election campaign, many activists running for 
office or participating in the campaign were subjected to low-intensity harassment, 
some being fired from their positions outright. The local authorities, effectively 
unaccountable to the public, engage in dialogue with social groups only under 
pressure, as was the case with public protests over the proposed construction 
of a chemical plant in Druzhny village near Minsk. The government overall is 
more responsive to protests by the depoliticized public than actions staged by 
the opposition. Even then, the authorities apply pressure against the most active 
participants and organizers, such as Syarhei Abrazouski, who was fined BYR1.4 
million (about US$650) for organizing an unsanctioned protest against the Druzhny 
plant.18 In another case, Ales Chyhir, an activist from Babrujsk, was detained in May 
by militiamen and beaten at the police station in apparent “preventive detention” 
prior to the president’s arrival at the opening of an ice hockey palace in Babrujsk.



  Belarus 121

Judicial Framework and Independence 
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Belarus lacks an independent judiciary system, as all court appointments are 
controlled by the president and the salaries and promotion of judges depend upon 
the executive. Judges generally act as agents of the president, and while most cases 
are heard with due process, many are decided according to political necessity.

On January 10, 2008, police arrested 27 participants in a protest of private 
entrepreneurs that took place on the streets of Minsk. The following day, 22 
persons were sentenced to 15 days of arrest. On January 21, the entrepreneurs held 
a second unauthorized protest. Interior Minister Uladzimir Navumau personally 
led the dispersal of the demonstration. As many as 15 persons were fined from 
BYR525,000 to 1.75 (US$244–814), and 6 were sentenced to 5 to 15 days in jail. 
One person was fined BYR1.225 million rubles (US$570) and jailed for 10 days. 
Criminal charges for staging mass disorders were subsequently brought against 13 
more participants in the January 10 demonstration, with a trial taking place in 
April. Although the case disintegrated in court, as the prosecution failed to offer 
any evidence that the defendants attacked the police or committed other acts of 
hooliganism, they received heavy sentences, such as two years of hard labor for 
defendants who held permanent employment and fines of up to US$1,700 for those 
who did not. The hard labor sentences were mitigated by the fact that defendants 
were not to be sent to special labor settlements but could maintain their jobs while 
essentially under house arrest. 

Monitors reported multiple procedural violations during the trial and biased 
treatment on behalf of the prosecution. The harsh sentences given to the protesters 
reflected a determination of the government to contain the spread of the protest 
mood from the hardcore of the opposition to new social and interest groups that 
previously had not confronted the government. The jailed protesters were released 
in August 2008 after Lukashenka was forced to engage in a new round of dialogue 
with the EU as political and economic pressure from Russia intensified following 
the Russia-Georgia war.

The courts continued issuing harsh sentences in the period of “frozen” relations 
with the West that spanned from March to July 2008. On March 25, over 70 
people were detained during the Independence Day demonstration honoring the 
proclamation of the Belarusian Democratic Republic in 1918. In the following days, 
75 administrative cases were brought against demonstrators for “violating the order 
of organizing and holding mass events.” Twenty-six people were sentenced to 5 to 
15 days in jail, and over 50 people were fined. More than 20 people were injured as 
a result of police actions. Detainees were tried on confused evidence by the police. 
In one case, a participant was found guilty based on her demonstration outfit, a 
red coat and white balloons attached to her bag, which the court interpreted as an 
allusion to the colors of the 1991–1995 flag now banned by the authorities. 



 Nations in Transit 2009122

A bomb explosion injuring 54 at a concert commemorating the official 
Independence Day on July 4 was used by the authorities to pressure opposition 
and NGO activists, who were called to militia headquarters for “questioning,” 
fingerprinting, and DNA samples. Four members of the unregistered Bely Legion 
organization were arrested and held in prison for 10 days with no charges. However, 
suspects claimed on release that they were treated politely with no harassment or 
discrimination and that the authorities respected all procedural formalities. The 
investigation effectively led nowhere, but the authorities used the explosion as a 
pretext to tighten control and surveillance over the public: For example, in some 
areas all residents were required to submit full sets of fingerprints under the threat 
of losing their jobs. 

The ordeal of Emmanuil Zeltser, an American lawyer arrested in Minsk in 
February 2008 and subsequently sentenced to three years in jail on charges of 
commercial espionage, highlighted the deficiencies of the penitentiary system in 
Belarus. According to multiple claims by the Zeltser family, he was repeatedly 
denied medical treatment and medicines while in jail. The authorities apparently 
improved the treatment of Zeltser after interventions by the U.S. embassy. 

During 2008, scores of opposition activists, including United Civil Party head 
Anatol Liabedzka and many Young Front members, found themselves on exit 
ban lists while trying to cross the border, for reasons as varied as having criminal 
cases pending to unpaid taxes or child support. However, the authorities failed to 
produce a mechanism that would appeal the decision of the border guard services. 
There were a few instances in the second half of 2008 when courts contradicted 
the position of the authorities. For example, in an unprecedented decision, the 
court found one election commission member guilty of rigging the vote during 
the parliamentary elections.19 And in October, the Grodno district court rejected a 
KGB request to recognize as extremist several independent publications confiscated 
at the border. 

Corruption
1999–2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009

5.25 5.25 5.25 5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00

Belarus’s rank of 151 on Transparency International’s 2008 Corruption Perceptions 
Index is down one place from 2007, a slight change compared with the precipitous 
decline since 2003, when it was ranked the 36th cleanest country in the world. 
The decline, while not necessarily representative of the actual spread of corruption, 
highlights that bribery and abuse of office became more evident to ordinary 
Belarusians and businesspeople in recent years. 

Belarusian legislation contains many anticorruption laws and regulations 
regarding conflict of interest. Nevertheless, the country’s system of unlimited 
presidential rule blurs the line between the public sector and the private domain 



  Belarus 123

of the president and excludes civil oversight of the government’s operations. For 
example, Belarusian legislation does not require that all state programs be financed 
through the budget, and a large number of these go through special presidential 
funds unaccounted to the Parliament. The predominance of the state sector 
(controlling 80 percent of all assets) creates ubiquitous opportunities for officials 
to reap administrative rents, take advantage of uncontrolled financial flows, and 
offer privileges to companies to which they have connections at the expense of 
competition. Privatizations in 2007–2008 generally targeted the inflow of revenue 
to offset the balance of payments. Such an approach is relatively clean, as it aims 
for the highest possible bidder; nevertheless, there was evidence that some of the 
transactions were carried out to prioritize business groups that had dealt with the 
Belarusian government for years. 

There were controversial trends regarding the transparency of government 
and its capacity to fight corruption in 2008. The positive news was the increasing 
streamlining of many government procedures and partial debureaucratization. 
According to a study by the World Bank, Belarus made impressive progress in 2008 
regarding rules and regulations for business activities, jumping from 115th place 
in 2007 to 85th in 2008 and thus becoming one of the world’s fastest economic 
liberalizers. In particular, the World Bank marked considerable progress in such 
areas as ease of starting a business, dealing with construction permits, getting credit, 
and in particular registering a property (Belarus improved to 14th place, up from 
95th in 2007). At the same time, Belarus remained the worst country in the world 
for paying taxes (in terms of complicated regulations), though the introduction of a 
12 percent flat rate for personal income taxes will improve the situation. 

Investor protection became a hot political issue in 2008 as the government 
changed its long-standing policy of preserving national control over key economic 
assets and began to actively woo foreign investors to offset the mushrooming deficit. 
Prime Minister Siarhej Sidorski blamed government bureaucracy for sluggishness 
and actual sabotage of investment deals and claimed that at least 20 potential 
investors had complained about government abuse at the Belarus Investment 
Forum in London. Sidorski’s revelations highlighted that the bureaucratic inertia, 
of which corruption is an important part, outweighs the orders and directives of top 
officials. On a positive note, the government removed some excessive regulations in 
the wake of the financial crisis—for example, those that violated the protection of 
bank clients from excessive oversight by financial authorities. 

The advance of “Lukashenka’s capitalism” intensified competition among 
factions in the ruling elite, who are eyeing the transition from being state bureaucrats 
to state capitalists. According to an independent analyst, there is a system of 
bureaucratic rent extraction in Belarus by which certain public offices control 
opportunities for bribery and kickbacks in branches of the economy and clusters 
of the bureaucracy. Competition over these “spheres of interests” instigated “law 
enforcement agency wars” in 2007–2008, where simultaneous attacks, criminal 
prosecutions, and occasional street violence by members of one security agency 
against another actually reflected the fight for rent opportunities. Corruption cases 



 Nations in Transit 2009124

in this system had increasingly become instruments for getting rid of unwanted 
competition in the rent market. In 2008, the bureaucratic tug-of-war between the 
Ministry of the Interior and competing security agencies from the State Control 
Committee and KGB continued with a series of arrests and criminal investigations 
routinely opened by members of one agency against another. 

President Lukashenka himself acknowledged that the competition was getting 
out of control. Since his anticorruption crusade propelled him to the presidency in 
1994, Lukashenka has built his public image as a campaigner against government 
abuse and defender of the interests of ordinary people. It is in his interest, therefore, 
to periodically revive the issue of corruption and stage showcase reprisals on officials 
whose loyalty he questions. As time goes by, however, new corruption revelations 
are increasingly uncomfortable for the regime, as they prove that the government 
is unable or unwilling to defeat corruption, which ultimately disorganizes the 
government apparatus and erodes the president’s power. 

Indeed, speaking to law enforcement agencies in March, President Lukashenka 
declared that “court trials over customs officials, border guards, high-ranking 
bureaucrats, and representatives of the Interior Ministry and KGB had become 
commonplace. Public officials supposed to fight crime have become criminals 
themselves.”20 High-profile corruption cases in 2008 include Major Oleg Roschenja, 
son-in-law of the powerful State Control Committee head Zianon Lomat, who was 
put on trial for illegal entrepreneurial activities, and a corruption scandal in the 
National Olympic Committee, whose financial director was accused of bribery. 

At a November meeting with security services devoted to the corruption fight, 
Lukashenka declared that top officials in the Ministry of the Interior and high 
courts were involved in corruption deals to illegally acquire land for residential 
construction in the environmentally protected zones around Minsk.21 Lukashenka 
ordered the dismissal of 10 high state officials, including 3 deputy ministers of 
the interior; this was seen by many as a move to undermine Minister Uladzimir 
Navumau, who grew increasingly strong after the firing of Viktar Sheiman in July. 
At the same time, several cleansings of the security apparatus, which spread in 
2007–2008 to all its subdivisions, signal the departure of the old generation of 
siloviki and the arrival of a new one that may eventually control the transition to 
Lukashenka’s new capitalism. 

 Author: Vitali Silitski
Vitali Silitski is a director of the Vilnius-based Belarusian Institute for Strategic 
Studies.



  Belarus 125

1 Information of the Central Election Commission, March 23, 2007. Available online at the 
Central Election Commission Web site, http://rec.gov.by/elect/prrb2006/mess13.html.

2 See Rodger Potocki, “Flawed Elections… And Parties,” Appeared in Transitions Online, 
February 6, 2007, reprinted by Charter-97, http://www.charter97.org/eng/news/2007/02/
21/text.

3 “Lukashenka promises exemplary democratic elections,” BBC online, June 25, 2008, http://
news.bbc.co.uk/hi/russian/international/newsid_7473000/7473860.stm.

4 “Lidia Yermoshina: Central Election Commission Will Be Working Towards the International 
Recognition of Elections,” Belorusskiye Novosti, June 27, 2008, http://naviny.by/rubrics/
politic/2008/06/27/ic_articles_112_157798.

5 OSCE Election Observation Mission Report, September 28, 2008. 
6 “Only 0.06% of Opposition Members in Election Commissions,” European Radio for Belarus, 

August 15, 2008, http://www.euroradio.fm/by/576/news/22640.
7 Ibid.
8 “Inhabitants of Druzhny for Health and Against the Chemical Plant,” Belorusskiye Novosti,  

April 25, 2008, http://naviny.by/rubrics/zdorovie/2008/04/25/ic_articles_292_156820.
9 Information of the Central Election Commission, http://rec.gov.by/elect/ppns4/ppns4_

soob_ob_itogah.html
10 Independent Institute for Socio-Economic and Political Studies, www.iiseps.org
11 “EU Commissioner for External Relations Benita Ferrero Waldner: The EU Now Has to 

Think How to Better Develop Relations with Belarus,” Belapan, September 30, 2008, http://
by.belapan.com/archive/2008/09/30/257310_257324/; “A.Strub: Belarus is Moving in the 
Right Direction,” Radio Liberty Belarusian Service, October 7, 2008, http://www.svaboda.
org/Content/Article/1294676.html.

12 “Official Unions Denied Protection to Illegally Fired Opposition Member.” Charter-97 news 
service, June 13, 2008, http://www.charter97.org/ru/news/2008/6/13/7394.

13  Media in Belarus. Electronic Bulletin. Belarusian Association of Journalists, July–August 2008, 
http://baj.by/index.php?module=p&type=file&func=get&tid=4&fid=pdf&pid=23.

14 “2008 Parliamentary Elections Coverage in Belarusian Media. Final Report,” Belarusian 
Association of Journalists, http://baj.by/index.php?module=p&type=file&func=get&tid=4&f
id=pdf&pid=24.

15 “Minister of Communication: 170 Thousands Broadband Internet Users in Belarus,” Tut.by 
news service, April 21, 2008, http://it.tut.by/news/96647.html.

16 “Ludmila Ananich: ‘There is Chinese experience…’” New Europe, June 3, 2008, http://
n-europe.eu/news/2008/06/03/ananich_pra_internet_%C2%ABale_ests_vopyt_
kitayu%C2%BB.

17 “Usevalad Jancheuski: There are no absolutely free media,” Naviny.by, November 24, 2008, 
http://naviny.by/rubrics/society/2008/11/24/ic_articles_116_160036.

18 “Activist Siarhej Abrazouski Fined Again,” Viasna Human Rights Center, May 23, 2008, 
http://spring96.org/be/news/22025.

19 “Opposition Member Proved Vote Fraud,” Telegraf.by, November 20, 2008, http://telegraf.
by/in_belarus/6003.html.

20 Sovetskaya Belorussia, http://sb.by/print/post/64720.
21 “Lukashenka Fired 10 High-Ranking Interior Ministry Officials,” Telegraf.by. November 13, 

2008, http://telegraf.by/in_belarus/5232.html.



•



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


